Monday, December 17, 2012

17th December - Hazuki Taeyang Filato - Spicasmagoria Advent Calendar


I think that I promised to introduce all of my dolls during this advent calendar and I thought today that perhaps it's time to start if I'm going to make it happen. :3 So We'll begin with my first Asian doll, Taeyang Filato, or as I call him; Hazuki (葉月). (The post on 12th of December in this advent calendar will tell you why I named him that. )
I got him in 2006, as an early Christmas present for myself. Actually he was a bit of a replacement for a ball-jointed doll I couldn't buy at that time.

I wanted a male doll with dark brown or black hair and with clear or colorful eyes and somehow Taeyang Filato just caught my eye. I had never seen a Pullip or a Taeyang before when I ordered him, so I was a bit iffy on what I was going to get... I expected him to be strung with an elastic band, like a BJD, so it was a surprise to find that his joints were differently constructed, though it wasn't a bad surprise. I thought that his body was really skinny, and at first I thought his neck looked a bit nauseating because it thin like a twig, but I liked the contrast that Taeyang's and Pullip's unnaturally large head creates. Some people can't get past that and they don't find these dolls adorable, but I think there's something anime-like in these dolls' looks. And for me, if something can be described as "anime-like", it's a GOOD thing. ;-D

Back then, the Pullip or Taeyang-doll hobby was almost non-existant, at least here in Finland, and all I could find on the web when I tried to find other owners, was something nasty written about them in a BJD -forum. So I never thought I could share my interest in these dolls with anyone.

I didn't really plan on doing anything in particular like taking photos with Hazuki, I used to think of him as a big and pretty anime-figure. But; I loved collecting little things for him that were more or less in his scale.

----

Muistelen, että lupailin jossain vaiheessa tätä joulukalenteria esitellä kaikki nukkeni ja tänään tuumin, että on varmaan korkea aika aloitella jos aion saada mitään aikaan sen suhteen! :3
Joten aloitamme ensimmäisellä aasialaisella nukellani, Taeyang Filatolla, jolle annoin nimen Hazuki (葉月) (12.joulukuuta postauksessa on infoa siitä miksi päädyin tuohon nimeen. ).

Hankin hänet vuonna 2006 aikaiseksi joululahjaksi itselleni. Oikeastaan hän oli hieman hartsinuken korvikkeena minulle, kun en BJDtä tuolloin vielä voinut hankkia.
Halusin miesnuken, jolla oli tummanruskeat tai mustat hiukset sekä vaaleat tai värikkäät silmät, ja jotenkin Taeyang Filato vain miellytti minua. En ollut koskaan nähnyt Pullippia tai Taeyangia aikaisemmin luonnossa, joten olin vähän hämmästyksissäni että minkäslainen juttu sieltä oikein tulee... Luulin, että nämä nuket on myös stringattu kuminauhalla kuten pallonivelnuket ovat, joten oli yllätys että Taeyangien ja Pullippien nivelet on eritavalla valmistettu. Mutta se ei ollut huono yllätys.
Alkuun Hazukin vartalo tuntui tosi laihalta, ja hänen kaulansa teki pahaa kun se oli laiha kuin tikku, mutta pidin silti kontrastista, jonka Pullip-perheen nukkien epäluonnollisen suuri pää tekee vartalon kanssa. Toiset ihmiset eivät pääse yli siitä, ja heistä nämä nuket eivät näytä kovinkaan kauniilta, mutta minusta Pullp-perheen nukkien ulkonäössä on jotain animemaista.
...ja minusta "animemaisuus" on siis hyvä juttu! ;-D

Silloin 2006 Pullip- ja Taeyang-nukkeharrastus oli käytännöllisesti katsottuna melkein olematon, ainakin Suomessa, ja kaikki mitä netistä onnistuin löytämään hakiessani muita joilla olisi näitä nukkeja, oli jotain ilkeitä kirjoituksia BJD-forumeilla. En siis uskonut että koskaan voisin jakaa kiinnostukseni näihin nukkeihin kenenkään kanssa.
En myöskään suunnitellut koskaan tekeväni mitään erityistä Hazukin kanssa, kuten valokuvien ottamista sillä ajattelin häntä enemmänkin vain isona ja hienona animefiguurina. Mutta, jo silloin tykkäsin keräillä kaikenlaisia pieniä tavaroita, jotka olivat enemmän tai vähemmän samassa skaalassa (mittasuhteissa) Taeyangien kanssa.


Only box pics of him now~ Gotta take better pics when I have the time. Here you can see how funnily he was placed in his box, with bent knees. Cracks me up everytime. This made him seem smaller than he really is when looking from the outside of the box . X''D
Is this a custom with all of these earlier releases? Something that they did with all of these dolls back then? I have no clue since this is the only "early release" doll that I own.

Also, note how the early doll-stands that came with Taeyangs and Pullips were made of metal instead of plastic. So shiny and stylish~ <3
I wasn't too thrilled that Taeyang Filato was supposed to be a "groom", but I liked the fact that his suit wasn't all that wedding-y after all. I don't know if this is the case with all earlier releases from Jun Planning, but Taeyang Filato's stock clothing are really well made. Also his wig is one of  most high-quality wigs I've seen on a doll.

----

Vain laatikko-kuvia hänestä tähän hätään~ Täytyy ottaa joskus parempia kuvia kun on aikaa. Tässä näkyy miten hassusti nukke on laitettu laatikkoon polvet taivutettuina. Repeän aina kun näen tämän kuvan. Se sai nuken näyttämään pienemmältä kuin se oikeasti on kun katsoo sitä laatikon ulkopuolelta. X''D Onkohan tämä ollut käytäntö muidenkin aikaisempien Taeyang-julkaisujen kanssa? Itse en tiedä kun en muita aikaisempia omista.

Myöskin; huomatkaa että aikaisemmin nukkien mukana tulleet ständit olivat metallia eikä muovia. Niin kiiltävä ja tyylikäs~ <3
En ollut kovinkaan innoissani siitä, että Taeyang Filato oli "sulhanen", mutta onneksi hänen pukunsa ei sitten ollutkaan kovin Hää-mäinen loppujen lopuksi. En tiedä, onko tämä yleistä Jun Planningin julkaisemien aikaisempien nukkien kanssa, mutta ainakin Taeyang Filaton stock-vaatteet ovat tosi hyvin tehty. Myös peruukki on yksi parhaimman laatuisia peruukkeja mitä olen nähnyt nukeilla.


To tell you a bit about the character I've created for Hazuki. He's an ordinary, 27-year-old japanese salaryman, who one day accidentally goes through a mystic portal and is transferred to a world that is almost like our own, but mythical creatures, angels, demons and spirits inhabit the place. A group of miscellaneous creatures (i.e. my other dolls from the Pullip-family) takes him "under their wing", for a reason yet unknown to Hazuki himself.
The story centers around Hazuki and his new life with these strange beings, getting accustomed to the ways of this dimension he has been transported into.

Pretty eye-chips by the way~ (Hazuki; "Why thank you! ^__^")

----

Kertoakseni hieman hahmosta, jota olen kehitellyt Hazukin ympärille. Hän on tavallinen, 27-vuotias japanilainen toimistotyöntekijä, "salaryman", joka eräänä ei-niin tavallisena päivänä kulkee vahingossa mystisen portin läpi ja joutuu maailmaan joka on melkein kuin omamme, mutta sitä asuttavat erilaiset myyttiset olennot, enkelit, demonit ja erilaisen henget. Joukko sekalaisia olentoja (eli; muut Pullip-perheen nukkeni) ottaa hänet "siipiensä suojaan" syystä, joka on vielä Hazukille tuntematon.
Tarina keskittyy Hazukiin ja hänen uuteen elämäänsä näiden outojen olentojen keskellä, kun hän yrittää totutella uuden elinpiirinsä, tämän kummallisen ulottuvuuden tapoihin.

Kivat silmächipit, muuten~ (Hazuki:"No mutta kiitos kohteliaisuudesta! ^___^")

And one more picture of the box~ These old boxes for Taeyang-dolls by Jun Planning were really pretty. But, for some reason I still like the new ones better, although this looks nostalgic.

At least in the new boxes the doll can stand straight and won't get cramps during his travel to a new home all that easily~ ;-D
---
Ja vielä yksi kuva boksista ulkoapäin~ Nämä vanhat boksit Taeyangeille olivat tosi nättejä. Mutta siltikin, jostain syystä tykkään uudemmista enemmän, vaikka tämä näyttääkin nostalgiselle.

Ainakin uusissa bokseissa nukke voi seisoa suorassa, eikä ehkä sitten saa niin helposti jalkakramppeja matkan aikana~ ;-D

1 comment:

  1. Lovely Tae! I'd wager a guess that in the early days they didn't care to make box sizes specially for both Taeyangs and Pullips, so they decided to make Taes to do some gymnastic exercises in Pullip-size boxes. After all, nowadays Taeyangs have boxes that are about 3cm taller than Pullip boxes. Anyways, that bend-knees-business cracks me up, too! x'D

    ReplyDelete